اصول انتخاب مبلمان رستوران
نوشته شده توسط : سارا زمانی

یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین بخش‌های هر رستوران را مبلمان رستوران تشکیل می‌دهد که باید با نهایت دقت و ظرافت انتخاب شود. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی اصول انتخاب مبلمان رستوران بپردازیم.

امروزه تنوع بسیار گسترده‌ای در تولید مبلمان و انواع میز و صندلی به وجود آمده است. در واقع می‌توانیم ادعا کنیم که هر فضایی با هر کاربری، به مبلمان مخصوص به خود نیاز دارد. رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها نیز از این قائله مستثنا نبوده و برای تکمیل دکوراسیون خود، به سرویس‌های مبلمان مناسبی نیاز دارند. در ادامه قصد داریم تا به ‌صورت کامل با اصول انتخاب مبلمان رستوران و چیدمان آن آشنا شویم.

 

اهمیت انتخاب مبلمان مناسب برای دکوراسیون رستوران

خرید مبلمان مناسب برای رستوران، یکی از مهم‌ترین مراحلی است که شما باید قبل از افتتاح رستوران خود پشت سر بگذارید. به صورت کلی دکوراسیون رستوران، می‌تواند تأثیری فوق‌العاده‌ای در جذب مشتری و جلب رضایت او داشته باشد. همه افراد تمایل دارند تا در یک محیط زیبا، شیک و مرتب غذا میل کنند. شما به‌ عنوان یک رستوران‌دار، نباید تمام تمرکز خود را بر روی کیفیت غذا بگذارید؛ بلکه لازم است تا توجه ویژه‌ای به دکوراسیون رستوران نیز داشته باشید.

اصلی‌ترین المان دکوراسیون این محیط‌ها، میز و صندلی رستوران بوده که امروزه تنوع بسیار گسترده‌ای در بین آن‌ها به وجود آمده است. در کنار زیبایی و جلوه بصری، افراد نیاز دارند که بر روی مبل و صندلی‌های کاملا راحت بنشینند تا بتوانند از غذای خود نهایت لذت را ببرند. همین موضوعات باعث شده است که تهیه مبلمان رستوران مناسب، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد.

این کار می‌تواند به مشتریان این احساس را القا کند که شما برای آن‌ها ارزش قائل هستید و در راستای راحتی آن‌ها تلاش می‌کنید. در همین راستا توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان از کنار این موضوع ساده عبور نکنید؛ زیرا انتخاب صندلی رستورانی خوب، ضمن ایجاد جلوه بصری زیبا، می‌تواند باعث افزایش مشتریان شما شود.

انواع مبلمان رستورانی

حال که با میزان اهمیت تهیه مبلمان رستوران آشنا شدیم، لازم است تا با انواع این محصولات نیز آشنا شویم. شما با شناسایی انواع میز رستوران و مبلمان ساخته‌شده در این زمینه، می‌توانید انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

قبل از معرفی مدل‌های مختلف موجود، باید به این نکته اشاره کنیم که مبلمان مناسب برای کافی‌شاپ‌ها، تفاوت زیادی با مبلمان مناسب رستورانی دارند. عمده‌ترین مشتریان کافی‌شاپ‌ها را قشر جوان جامعه تشکیل می‌دهند؛ به همین دلیل باید از سبک دکوراسیون کاملا جوان‌پسند برای این محیط‌ها استفاده کرد؛ در حالی ‌که افراد عمدتا به‌ صورت خانوادگی و در رنج‌های سنی گوناگون برای صرف غذا به رستوران‌ها می‌روند.

صندلی و میز ناهارخوری

در اغلب رستوران‌ها، شاهد انواع میز و صندلی‌های ناهارخوری برای تعداد نفرات مختلف هستیم که با فاصله‌های مشخصی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. میزهای چوبی و استیل می‌توانند بهترین گزینه برای رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها محسوب شوند. صندلی‌های متنوعی مانند مدل‌های تونت، تولیکس و ایمز وجود دارند که شما می‌توانید برای تکمیل این میزها از آن‌ها استفاده کنید.

صندلی اپن

چنانچه قصد دارید تا در بخشی از رستوران خود از کانتر استفاده کنید، باید به سراغ تهیه یک صندلی کانتر رستورانی مناسب نیز بروید. صندلی‌های کانتر یا همان اپن معمولا پایه‌های بلندی داشته و در بسیاری از مواقع به صورت چرخان طراحی می‌شوند.

این مدل صندلی‌ها بیشتر در محیط‌های کافی‌شاپی و اسپرت‌تر به کار گرفته می‌شوند. از این نوع صندلی‌ها می‌توان برای محیط‌هایی که با محدودیت فضا درگیر هستند نیز استفاده کرد و بیشترین بهره را از میزان فضای در دسترس برد. برای تکمیل این صندلی‌ها علاوه بر کانتر، می‌توانید از میزهای پایه‌بلند مختلف موجود در بازار هم استفاده کنید.

ست مبلمان

در بسیاری از مواقع می‌توان برای تکمیل دکوراسیون رستوران و کافی‌شاپ، از یک یا چند دست مبلمان در طرح‌های مختلف استفاده کرد. انتخاب ست مبل در کنار میز و صندلی‌های معرفی‌شده می‌تواند به تفکیک فضا کمک بسیار زیادی کند و یک محیط صمیمی و جذاب برای رستوران و یا کافی‌شاپ شما بسازد.

در این زمینه شما می‌توانید به سراغ یک نیم ست جذاب، مبل طرح ال، مبل استیل و ... بروید. ست مبل می‌تواند یک انتخاب فوق‌العاده در طراحی دکوراسیون این محیط‌ها محسوب شود. در محیط‌های رستورانی معمولا برای تکمیل لابی و یا سالن انتظار نیز از ست‌های مبل جذاب و زیبا استفاده می‌شود تا مشتریان مدت‌زمان انتظار برای خالی شدن میزها را به ‌راحتی طی کرده و دچار خستگی نشوند.

اصول انتخاب مبلمان مناسب برای رستوران چیست؟

حال که با دسته‌بندی کلی و اساسی انواع مبلمان رستورانی آشنا شدیم، لازم است تا اطلاعات کافی درباره اصول انتخاب مبلمان رستوران نیز به دست آوریم. در این بخش قصد داریم تا با چند نمونه از اساسی‌ترین اصول در این زمینه آشنا شویم؛ همچنین می‌توانید مقاله ضوابط طراحی رستوران را هم برای آشنایی با استانداردها در این زمینه مطالعه کنید.

عملکرد و کارایی صندلی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام انتخاب میز و خرید صندلی رستورانی باید به آن توجه داشته باشید، عملکرد محصولات منتخب است. چنانچه محیط رستوران شما فضای آزاد است، باید به سراغ مدلی بروید که وزن سبک و امکان جابه‌جایی داشته و با محیط آزاد کاملا سازگار باشد.

در چنین مواقعی ضدزنگ بودن متریال به‌کاربرده شده در ساخت صندلی رستورانی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید به آن توجه داشته باشید. مقاومت در برابر نور آفتاب نیز از دیگر نکات مهم در این زمینه محسوب می‌شود

راحتی مبلمان رستورانی

همان‌طور که اشاره کردیم، افراد در رنج های سنی گوناگون برای صرف غذا به رستوران مراجعه می‌کنند؛ به همین دلیل شما به مبلمان راحت برای رستوران خود احتیاج دارید. از کودکان گرفته تا افراد مسن، همگی باید هنگام نشستن بر روی صندلی‌های رستورانی، احساس راحتی داشته باشند تا بتوانند با لذت کامل، غذای خود را میل کرده و از آن لذت ببرند. اگر بخواهیم معیارهای انتخاب مبل رستوران را اولویت‌بندی کنیم، باید بگوییم راحتی مبل، جایگاه مهم‌تری نسبت به زیبایی آن دارد.

بودجه

تعیین بودجه در زمان خرید میز رستورانی یا صندلی نیز از دیگر نکات مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر فکر می‌کنید که قیمت بیشتر، نشان‌دهنده کیفیت بالاتر محصول است، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. در این زمینه شما باید به دنبال مبلمان رستورانی با کیفیت مطلوب و قیمت مناسب باشید که بتواند نیازتان را به ‌صورت کامل، پاسخگو باشد.

ابعاد مناسب و استاندارد

در زمینه ابعاد مبلمان رستورانی، باید به ارتفاع توجه زیادی داشته باشید. ارتفاع یک مبل مناسب در این زمینه باید تا حدی باشد که اکثریت افراد بتوانند به ‌راحتی و بدون هیچ مشکلی از آن استفاده کنند. همچنین یک صندلی رستوران مناسب باید نه به اندازه‌ای سبک باشد که به ‌راحتی جابه‌جا شود و نه به ‌اندازه‌ای سنگین که نظافت اطراف آن مشکل‌ساز باشد. برای راحتی هرچه بیشتر مشتری، توصیه می‌کنیم به سراغ صندلی‌هایی با ابعاد بزرگ بروید.

سادگی نظافت

صندلی‌های به‌کاربرده شده در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها معمولا تا حد زیادی در معرض آلودگی هستند. به همین خاطر در اصول انتخاب مبلمان رستوران، توصیه می‌کنیم به سراغ مدل‌هایی بروید که به ‌سادگی قابل نظافت باشند. صندلی‌های قابل ‌شست‌وشو، مبل‌های چرمی و صندلی‌هایی با پارچه‌های ضد لک در این زمینه می‌توانند گزینه‌های بسیار مناسبی محسوب شوند.

سازگاری با دکوراسیون

از دیگر اصول انتخاب مبلمان رستورانی، میزان سازگاری با محیط است. مبلمان و صندلی‌های منتخب شما، باید کاملا سازگار با پرده‌ها، کف‌پوش، طراحی سقف و همچنین پوشش دیوارها باشند تا نهایتا یک نتیجه جذاب از طراحی دکوراسیون پدید آید.

سایر المان‌ها مانند گیاهان زینتی، اکسسوری ها و ... نیز باید کاملا هم‌سبک با مبلمان شما انتخاب شوند. شلف‌ها و حتی لوازم پذیرایی هم باید با دکوراسیون طراحی‌شده، هارمونی داشته باشند. در این راستا توصیه می‌کنیم که برای انتخاب رنگ نیز وسواس و سلیقه به خرج داده و یک رنگ جذاب و متناسب با دکوراسیون انتخاب کنید.

تعداد

تعداد صندلی رستورانی نیز از دیگر اصول انتخاب مبلمان رستوران محسوب می‌شود که باید به آن توجه داشته باشید. در صورتی که شما قصد خرید برای یک رستوران دنج در شمال شهر را دارید، توصیه می‌کنیم تعداد صندلی و میز کمتری خریداری کرده و آن‌ها را با فاصله‌های مشخصی بچینید تا حریم خصوصی افراد به ‌خوبی حفظ شود. از طرف دیگر اگر قصد خرید مبلمان برای یک کافه در قسمت شلوغ شهر را دارید، باید تعداد بیشتری از میز و صندلی‌های رستورانی خریداری کرده تا بتوانند پاسخگوی تعداد مشتریان شما باشند.

 

جمع‌بندی

برای داشتن یک رستوران و یا کافی‌شاپ موفق، شما نیاز به یک طراحی دکوراسیون بی‌نقص و فوق‌العاده دارید که کمک زیادی به جذب مشتری می‌کند. المان‌های مختلف و متنوعی در دکوراسیون این محیط‌ها وجود داشته که مهم‌ترین خرید مبلمان رستوران و کافه است. انتخاب میز و صندلی رستوران اهمیت بسیار بالایی دارد که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم. در مقاله ضوابط طراحی رستوران نیز به ارائه اصلی‌ترین قواعد موجود در این زمینه پرداختیم تا بر اساس آن‌ها، شما بتوانید یک رستوران شیک و جذاب داشته باشید.

 





:: بازدید از این مطلب : 59
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: